elektrisch rijden in de toekomst

De toekomst van elektrisch rijden.

Elektrisch rijden wordt steeds meer mainstream. Op 1 januari 2020 stonden er 107.000 volledig elektrische wagens geregistreerd. Dit waren er 62.000 meer dan hetzelfde moment in 2019. Het tijdperk van elektrisch vervoer is officieel aangebroken en er is geen weg meer terug. Wij gaan op onderzoek uit om er achter te komen wat de toekomst van elektrisch rijden is.

Elektrisch rijden in de toekomst; dit komt er aan!

Auto opladen in 5 minuten

Een veelgehoorde klacht over de elektrische wagen is de hoeveelheid tijd dat het kost om de accu op te laden. Dit kan de hele nacht duren, afhankelijk van de capaciteit van de elektrische laadpaal. Doordat elektrische rijders altijd rekening dienen te houden met de oplaadtijd, ontstaan er problemen voor mensen die veel kilometers rijden. Ook op vakantie moet je zo veel tijd inplannen voor het opladen.

Op het moment dat het opladen van de batterij even lang duurt als het volgooien van de tank van een benzine- of dieselauto, wordt een struikelblok weggenomen. Verschillende bedrijven zijn hier mee bezig, waaronder StoreDot dat gelooft dat een accupakket met hun ‘flash batteries’ de oplaadtijd drastisch kan verminderen. Hoe dit technisch precies werkt willen ze niet delen want een deel van de techniek is geheim. Wel is het duidelijk dat het Israëlische bedrijf de koolstof-anoden van reguliere lithium-ionbatterijen vervangen door metalen als silicium. Door dit te combineren met organische bestanddelen kan er in korte tijd veel meer stroom in de batterij geladen worden.

Grotere range

Een ander punt dat sommige rijders ervan weerhoudt om elektrisch rijder te worden, is de redelijk beperkte range van de meeste elektrische voertuigen. De range voor de gemiddelde elektrische auto ligt tussen de 300 en 400 kilometer, waardoor de wagen vaak aan de lader moet. Diverse bedrijven zetten in op een grotere range, waaronder Aptera. Dit bedrijf wilt een elektrisch voertuig bouwen dat 1.500 kilometer kan rijden op één laadbeurt. Dit bewerkstelligen ze door het gebruik van slimmere software, lichtere materialen en zonnepanelen. Aptera is voornemens om de futuristische auto al in 2021 van de productieband te laten rollen.

Er zijn nog weinig technische details rondom de wagen bekend. Wel weten we dat de Aptera drie wielen krijgt om gewicht te besparen. Ieder wiel wordt aangedreven door een elektromotor. In slechts 3 seconden trekt u op van nul naar honderd. De range van 1.500 kilometer is de grootste mogelijke range. Dit moet u redden met het grootste batterijpakket van 100 kWh.

Hogere energiedichtheid batterij

Een hogere energiedichtheid van de batterij zorgt er ook voor dat de auto minder vaak aan de elektrische laadpaal moet. Het Nederlandse bedrijf LeydenJar is al een aantal jaar aan de weg aan het timmeren met een revolutionaire batterijtechniek. Deze batterij maakt gebruik van een anode van pure silicium. Hierdoor kan er meer energie opgeslagen worden per kilo batterij. Dit opent niet alleen deuren op het gebied van elektrisch vervoer, maar laat bijvoorbeeld ook draadloze koptelefoons vele malen langer meegaan.

Het bedrijf is al in gesprek met diverse grote partijen in de autowereld. Een hogere energiedichtheid in de batterij vergroot namelijk de range van een elektrische wagen. Een bijkomend voordeel van deze techniek is dat de productie minder vervuilend is dan dat van een traditionele batterij. Het proces bestaat namelijk maar uit één stap, in tegenstelling tot de vier stappen die nodig zijn om grafieten anodes te maken. Het silicium moet op een koperen rol gedeponeerd worden. Dit kost energie, maar de uitstoot ligt vanwege de enkele stap 62 procent lager dan bij gewone lithium-ionbatterijen.

Subsidie voor elektrische rijder

De overheid heeft nog altijd diverse subsidies beschikbaar om bestuurders te stimuleren om elektrisch rijder te worden. Of dit in de toekomst zo blijft is niet duidelijk, dus het is verstandig om hier nu van te profiteren als u erover denkt om elektrisch te gaan rijden. Zo kunt u als particulier een nieuwe elektrische auto aanschaffen en profiteren van € 4.000,- subsidie per 1 juli 2020. Wel zit hier de voorwaarde aan dat deze aanschaf subsidie alleen geldig is voor elektrische wagens tot maximaal €45.000,-. Dit is ook de grens voor de zakelijke rijder om te profiteren van 8% bijtelling.

De automarkt springt snel op dit soort ontwikkelingen in. U gaat zien dat er veel nieuwe, lager geprijsde elektrische voertuigen uit gaan komen. De keuze voor een elektrische wagen die u met subsidie kunt kopen gaat dus flink toenemen in de toekomst.

Bekijk ook:

Subsidie voor particuliere markt 2020

Zakelijke laadpaal aanschaffen; bekijk de voordelen!

Eigen laadpaal aanschaffen:

Er zijn al veel elektrische rijders die een eigen laadpaal aanschaffen. Dit zorgt namelijk voor veel gebruiksgemak en is zelfs noodzakelijk als er geen laadpalen beschikbaar zijn op het werk of onderweg naar het werk. De elektrische wagen van de toekomst krijgt een nog grotere range en laadt sneller op, waardoor het nog voordeliger wordt om in een elektrisch voertuig te rijden.

Gaat u elektrisch rijden en wilt u een elektrische laadpaal aanschaffen? Laadpaal Twente staat bekend om zijn turn-key oplossingen. Wij denken graag met u mee en beloven u snelle en doelgerichte oplossingen. Neem contact met ons op als u nog vragen heeft of wanneer u meer informatie wilt.

Direct een oplossing

Bel met één van onze experts voor een vrijblijvend advies op maat!

+31 (0)6 365 294 06

*Onze data wordt niet gedeeld voor marketing doeleinden en zal uitsluitend gebruikt worden om onze service te verbeteren,

2020-10-08T16:19:47+02:00